Jesper Mikkelsen fra boligselskabet Fruehøjgaard i Herning deler sine erfaringer med at håndtere affaldsbeholdere og betydningen af gode samarbejdsaftaler. Han forklarer, hvordan samarbejdet med joca har gjort den daglige drift lettere med effektiv service og optimal koordinering.
Vedligehold og rengøring af affaldsbeholdere er en vigtig opgave på ejendomsfunktionærens bord. Sådan er det i hvert fald for Jesper Mikkelsen, der med erfaren hånd styrer affaldssorteringen hos boligselskabet Fruehøjgaard ved Herning. Sådan en post kræver koordinering, indsigt og stabile samarbejdsaftaler, og for Jesper Mikkelsen har især sidstnævnte været afgørende for, hvordan driften af beholderne forløber i det daglige.
For nylig fik Jesper Mikkelsen en forespørgsel fra dem, der tømmer affaldsbeholderne i Herning Kommune. Sikkerheden skal være i orden, og en fast serviceaftale på alle nedgravede affaldsbeholdere vil derfor være en god idé. Derudover er der et naturligt behov for, at beholderne jævnligt rengøres. Jesper var naturligvis i markedet for den bedst mulige aftale, og her faldt valget på joca, som han også tidligere havde oplevet en god service og behagelig kommunikation med.
“joca er meget servicemindede og tager os seriøst, når vi ringer og har en udfordring, og så kigger de virkelig ind i det. Så vi har generelt oplevet en god service, og det har været udslagsgivende i forhold til valget af dem.”
Fruehøjgaard har altså fået en samarbejdspartner, de er yderst tilfredse med, og som har gjort mere, end boligselskabet egentlig regnede med:
“Vi har nogle steder, hvor der står en smule vand i beholderen under skraldespanden, og det vand suger joca med op, når de kommer og vasker. De gør også beholderen ren, hvis noget affald er tabt ud af bundlågen på skraldespanden, og det er meget unikt.”
Som Jesper Mikkelsen selv formulerer det, så er der ikke en finger at sætte på noget, når joca har været ude og vaske affaldsbeholderne. Men den del af samarbejdet, der har skabt mest værdi for Fruehøjgaard, er det ansvar, joca har påtaget sig i forhold til koordineringen af vask.
Fruehøjgaard har tidligere ageret mellemmand mellem renovatør og vaskeudbyder, hvilket ifølge Jesper Mikkel ofte betød fejlslagen kommunikation og langt mere arbejde for Fruehøjgaard.
“joca fik en adresseliste på de nedgravede skraldespande og oplysninger på dem, der tømmer, og så har de selv koordineret, hvornår vask ville give mening. Så det har elimineret behovet for ekstra tømninger, og det er en kæmpe hjælp, at de selv har taget den tørn.”
Selvom serviceaftalen var noget, Jesper Mikkelsen var nødsaget til at tegne, så ser han klare fordele ved rent faktisk at have en. Serviceaftalen er nemlig med til at tage nogle af problemerne i opløbet, så de ikke udvikler sig og bliver omstændige og dyre. Ifølge viceværten er det nemlig et “værre logistisk bøvl” at få skraldespande ud til en hel boligblok, hvis de nedgravede skal repareres, og med en serviceaftale kan man som regel undgå det.
Hos Fruehøjgaard har Jesper Mikkelsen og hans team deres daglige gang i de udendørs områder. De vil derfor naturligt blive indblandet i “indretningen” af fremtidige nye afdelingers udearealer i boligselskabet. Og når det kommer til affaldsbeholdere disse steder, vil joca på grund af deres høje serviceniveau og gode kommunikation også komme i betragtning, når der på et tidspunkt skal vælges leverandør.
For som Jesper siger, så er fordelen ved joca, at tingene bliver gjort ordentligt.