Albo er et stort boligselskab placeret i Horsens Kommune. Her er der mange lejemål og en stor mængde affald, der skal håndteres korrekt og på den bedst mulige måde for både beboerne og renovationsmedarbejderne.
Boligselskabet har stort fokus på vedligehold og rengøring af affaldsbeholderne, som alt sammen er med til at understøtte det gode arbejdsmiljø for renovationsmedarbejderne, ligesom det på sigt kan forlænge levetiden på beholderne og give færre skader.
Derfor spiller en god vask- og serviceaftale på affaldsbeholderne en stor rolle for Albo.
Horsens Kommune har ligesom resten af landets kommuner udvidet den obligatoriske affaldssortering til 10 fraktioner. Med indførelsen af kravet om mere sortering, opstod der også et behov for flere beholdere. Kommunen valgte at benytte jocas nedgravede affaldsløsninger som løsning ved deres ejendomme – og det samme gjorde Albo.
I naturlig forlængelse heraf, indgik Albo derfor en aftale med joca om at udføre det årlige obligatoriske servicetjek af beholderne ligesom beholderne også bliver vasket og rengjort af joca i dag. Mathias Vig Misfelt, driftsleder hos Albo, begrunder valget således:
“Vi har haft joca som rådgivere og leverandører af selve affaldsløsningerne og altid oplevet virkelig god rådgivning fra dem. Så når selvsamme virksomhed tilbyder både service og vask, er det åbenlyst, at vi vælger dem”.
Med denne vask- og serviceaftale af affaldsbeholderne kommer der helt naturligt flere fordele. Det gælder både de helt oplagte: at beholderne forbliver rene og vedligeholdt, men også dem, man måske ikke lige tænker over i første omgang, nemlig beholdernes forlængede levetid og beboernes oplevelse:
“Vi oplever selvfølgelig, at der både kommer slam, affald og lidt af hvert i brøndene. Derfor gælder det om at holde dem så rene som det nu kan lade sig gøre, så metaller og materialer ikke bliver ødelagt over tid og for at undgå, at diverse slam ikke bliver kastet ud over bilerne, når beholderne bliver løftet op og tømt”.
Derudover nævner Mathias også, at arbejdsmiljøet for renovationsmedarbejderne er en vigtig del af ligningen. For regelmæssig vask af beholderne gør også, at renovationsmedarbejderen ikke lider unødig belastning fra skadelige stoffer, når beholderne skal tømmes.
Vaskaftalen har derfor indflydelse på mere end “bare” det, at beholderne er rene – som ringe i vandet strækker aftalen sig også ud til alt fra beboerne, renovationsmedarbejderen og til de omgivelser, beholderne står i.
Hvis vi dykker ned i serviceaftalen fra joca, er det tydeligt at fornemme, at Albo nu kan forebygge skader og problemer, som måske ellers ville opstå, hvis ikke beholderne løbende blev serviceret.
For affaldsbeholderne skal gerne have en lang levetid og skabe mindst mulig gene for både beboere, renovationsmedarbejdere og alle, der er i berøring med dem – og det kan de få gennem serviceaftalen.
“Serviceaftalen har den fordel, at man opdager fejl, inden det begynder at skabe gener for beboerne, eller inden der sker skader i brøndene, som har yderligere omkostninger med sig – eller generelt inden der sker større skader på beholderne, som i sidste ende kan være mere bekostelige, end hvis man blot fx udskifter en wire i bundlugen”.
Der er derfor ingen tvivl om, at serviceaftalen har et forebyggende element i sig. Det er henvendelserne (eller mangel på samme) fra beboerne et godt bevis på – for Albo får stort set ingen klager fra beboerne omkring affaldssorteringen.
Der er nok at lave i en boligforening, og derfor er det afgørende, at tiden og overskuddet bliver brugt bedst muligt. Her spiller service- og vaskaftalen også en vigtig rolle. For Mathias betyder aftalen med joca, at de kan fokusere på det, de er bedst til:
“Vask- og serviceaftalen har gjort, at vi kan bekymre os mindre om noget så usexet som affald og fokusere på nogle emner, der interesserer os mere. Ved at lægge ansvaret ud til en professionel samarbejdspartner som joca, har vi tillid til, at de gør det, de skal. På den måde kan vi fokusere på alt det andet, der hører med til at drive en almen boligforening”.