Den 5. april 2022 udsendte Arbejdstilsynet bekendtgørelse nr. 428, som omhandler tekniske hjælpemidler. Denne bekendtgørelse fastsætter de regler og krav, der gælder for ejere af tekniske hjælpemidler.
Hvad det helt præcis betyder for dig som ejer eller ansvarlig for en nedgravet eller krantømt affaldsbeholder, det folder vi ud for dig i tre vidensopslag her på hjemmesiden.
I dette opslag dykker vi ned i begreberne registrering og tilgængelighed, begreber som Arbejdstilsynet bruger i deres bekendtgørelse, samt de overordnede krav til et serviceeftersyn.
Ifølge § 27 i lovgivningen er det et krav, at alle resultater fra serviceeftersyn af tekniske hjælpemidler skal registreres og være tilgængelige for Arbejdstilsynet.
Efter registreringen skal disse resultater opbevares i en tidsperiode, der anses for at være passende i forhold til lovgivningens formål og intention. Det er vigtigt, at disse registrerede resultater altid er tilgængelige og kan fremvises for Arbejdstilsynet, hvis de ønsker at se dem.
DOKUMENTATION AF SERVICEEFTERSYN:
Registreringen af et serviceeftersyn kan udføres på forskellige måder. Det kan fx. udarbejdes som fotodokumentation eller en nedskrevet rapport.
Det er vigtigt, at registreringen gemmes i en periode, og kan fremvises ved behov.
Det overordnede krav til et serviceeftersyn fra Arbejdstilsynets side er, at det skal undersøges, om:
Det betyder helt konkret, at hele det nedgravede system skal kontrolleres og efterses – fra løftesystem, til inderbeholder, løftesæk og sikkerhedssystem.
Læs vores øvrige opslag om Arbejdstilsynets krav til et serviceeftersyn af nedgravede og krantømte affaldsbeholdere her:
Tilmelder du dig vores nyhedsbrev, vil du altid være opdateret på vores seneste nyheder, aktuelle projekter og den nyeste viden om affaldsløsninger og krav, samt tips og tricks fra affaldsbranchen.
Du modtager nyhedsbrevene direkte i din indbakke.
Rigtig god læselyst!